Ibland skriver jag så (inte)lligenta saker......

När blev jag den veligaste och hopplösaste personen jag vet?
Jo det ska jag tala om!
Det var dagen jag insåg att allt inte gick som planerat och började se efter andra möjligheter.


Vilket leder oss till följande:


Ju fler möjigheter, desto fler val, ju fler val desto lättare att välja fel, ju lättare att välja fel desto svårare att välja rätt vilket leder till obeslutsamhet vilket kan uppfattas som veligt, vilket i själva verket kan vara precis vad det är men också en form av hopplöshet då svårigheterna med att göra rätt val komplicerar processen genom att ta längre tid än vad som från början var tänkt.

Vilket i SIN tur leder till:

Ju längre tid en process tar desto fler möjligheter dyker upp, vilket leder till att du får fler val att ta ställning till. Vissa val är likvärdiga med tidigare ratade val, men med smärre justeringar. Då måste du ta ställning till om de nya förändringarna står i jämförelse med de tidigare valens misslyckanden, och därefter väga för och nackdelar till om de nya justeringarna gör det nya valet mer attraktivt än det gamla. Finner du då att det nya valet inte är tillräckligt mycket bättre än tidigare bortvalda möjligheter finns alltid en annan möjlighet; att välja ett av de helt nya valen som dök upp under tiden du funderade över "valet-efter-andra-möjligheten-med-smärre-justeringar". Glöm inte att valet du gör kommer följa dig resten av ditt liv.

Det är därför jag är helt hopplös. Och helt Underbar också.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Någon mer än jag som blev lite smått förvirrad när man läste detta? Fast det är väl bara jag som läser som vanligt. Dock mkt impad av alla inlägg häromdagen! Go for it!

2006-10-11 @ 20:51:41
Postat av: Karin

Jag=Total förvirrad! Men är det nån nyhet??? Speciellt när jag inte fått i mig min dagliga dos av choklad...... pöss

2006-10-12 @ 13:27:44
Postat av: Jessica

Louise! Glöm inte att blogga Karins kommentar i lördags..

2006-10-16 @ 11:26:06
Postat av: Karin the best

hmmm jobbig?

2006-10-17 @ 16:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback