En Byggande Bög?

Igår satt vi hemma hos Malin och käkade räkor, paj och drack vin. Efter en lagom halvflummig kväll med tvångstittande av melodifestival, googlande av allehanda nyttig information såsom Bermudatriangeln, månlandningen -69, Area 51 och Marianergraven (alltid bra att vara upplyst), sitter vi och snackar lite allmänt om byggnationer. Linda säger något i stil med "De byggde därborta, bla, bla bla".

Jag fick totalt hjärnsläpp och tyckte att just böjningen av själva ordet "bygga" lät väldigt underlig. Kan man verkligen säga "byggde"? I bakhuvudet hade jag diskussionen om att man kan böja "byta" på två olika sätt, en del säger "bytte" och en del säger "böt", vilken enligt många är lika rätt båda två.

Louise tänker (och följaktligen även säger högt):

"Heter det verkligen BYGGDE? Kan man inte säga BÖG?"

Oj, vad fel det kan bli.......=)

image70

Byggd eller bögd?




Kommentarer
Postat av: Elin

Helt klart är det bög som är det rätt ordet! själv bög jag ett hus en gång, lätt! trevligt igår. gör vi om snart o då ska vinet drickas upp också ;-) KRAM

2008-03-02 @ 14:24:16
Postat av: Louise

Riktigt trevligt var det! Och vinet kommer ta slut snart =)

Postat av: jessica

oj, drack ni inte upp vinet.. hade jag vart med hade det aldrig hänt ;)

Nu ska vi roa oss med att BYGGA! Får se om det står en bögsoffa i vardagsrummet sen...

2008-03-02 @ 18:07:51
Postat av: Mor

De heter böggde på Gbg:ska
VIN ? Sånt häller jag i slasken ELLER lämnar hos Lo.
Skynda dit hon har nya sorter,hi,hi,hi..
KramTantAnette

2008-03-02 @ 20:57:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback